poniedziałek, 15 września 2014

Moje tygodniowe inspiracje: Miami



Ostatni tydzień był dla mnie bardzo inspirujący. Jednak stałam się dość monotematyczna. Tym razem, dosłownie, pochłonęło mnie poznawanie historii Miami. Miałam wcześniej świadomość, że miasto to, z uwagi na tak dużą różnorodność kulturalną, do najbezpieczniejszych nie należy, jednak nie byłam do końca świadoma okoliczności w jakich ze spokojnego "miasta emerytów" przeobraziło się w "stolicę zbrodni" a obecnie w jedno z najważniejszych centr światowych finansów, handlu międzynarodowego, kultury, mediów, sztuki, rozrywki, turystyki i wypoczynku.

Gdybym miała kiedyś zamieszkać w Stanach Zjednoczonych, mój wybór padł by pewnie na Hawaje, Phoenix albo Miami. Zdecydowanie lubię ciepło i egzotyczną roślinność. Ale z uwagi na moją ciekawość świata i silną potrzebę doznawania czegoś nowego (mam na myśli nowe widoki, zapachy, dźwięki itp.), myślę że nie pogardziłabym również innymi rejonami USA.

Przy okazji muszę przyznać, że poznawanie współczesnej historia Stanów Zjednoczonych nie raz mnie zaskoczyło. Wstyd się przyznać, ale dopiero w tym rok odkryłam Rodneya Alcalę ("Zabójcę z Randki w Ciemno"), Ted'a Bundy'ego, BTK'a oraz historię rodziny Gambino. Uświadomiło mi to, jak mało jeszcze wiem. Nie inaczej było z Miami. Co prawda mroczne oblicze miasta miałam przyjemność poznać już wcześniej, chociażby w takich produkcjach jak Miami Vice, Człowiek z blizną, Dexter, CSI: Kryminalne zagadki Miami czy GTA: Vice City,  jednak dokument, który chciałam Wam polecić, i tak zrobił na mnie przeogromne wrażenie.

Kokainowi Kowboje to historia opowiedziana przez osoby, które na przełomie lat 70-tych i 80-tych stworzyły na Florydzie kokainowe imperium, swój własny raj na ziemi (ich opowieści są niesamowite!). Historia, która skończyła się źle, bo pochłonęła bardzo wiele ofiar. A najlepsze jest to, że osobą, która miała najwięcej krwi na rękach, była kokainowa matka chrzestna - Griselda Blanko - legenda tamtych czasów. 


Ciekawostki na temat historii Miami i Griseldy Blanco:

  • miasto na początku lat 80. uznano za najniebezpieczniejsze miejsce świata.
  • w 1976 roku zginęły tam 104 osoby, pięć lat później - 621.
  • w kostnicach nie było miejsc, więc policja wypożyczała chłodnie od Burger Kinga
  • gdy rząd federalny zdał sobie sprawę z powagi sytuacji, stworzono CENTAC 26 - specjalną jednostkę do walki z narkoprzemytem.
  • Griselda Blanco miała owczarka niemieckiego, którego nazwała Hitler.
  • oskarżono ją o 40 zabójstw, a podejrzewano o 200.
  • została skazana tylko za przemyt kokainy na 19 lat.
  • w czerwcu 2004 roku Griselda Blanco wyszła na wolność i natychmiast deportowano ją do Kolumbii.
  • w 2009 roku Miami uznane zostało za najbogatsze miasto Stanów Zjednoczonych.
  • Miami nosi przydomek „Stolicy Ameryki Łacińskiej” (ponad połowa mieszkańców za swój język ojczysty uznaje hiszpański).
  • Miami zamieszkuje ponadto największa liczba Amerykanów o kubańskim pochodzeniu spośród wszystkich regionów Stanów Zjednoczonych. 
  • Fidel Castro ogłosił publicznie w tamtych czasach, że "spuścił wodę w kubańskich toaletach prosto na Stany Zjednoczone" pozbywając się z Kuby osób niepożądanych: więźniów, kloszardów, morderców, złodziei, zboczeńców, prostytutek, niedorozwiniętych, kalek i alkoholików. Wszystkich wysłano łodziami do Miami, gdzie nikt ich nie zatrzymał.
  • Miami uznane zostało za „najczystsze miasto Stanów Zjednoczonych”, biorąc pod uwagę całoroczną czystość powietrza, wody pitnej, ulic, „zielone” obszary.


"Miamisummershower" autorstwa Marc Averette - Own photo by original uploader.. Licencja CC BY 3.0 na podstawie Wikimedia Commons.

3 komentarze:

  1. Kokainowych oglądałam parę lat temu chyba nawet jest druga część tego aczkolwiek drugiej części nie widziałam ;) Pamiętam że dokument zrobił na mnie wrażenie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. muszę zobaczyć ten dokument jak będę mieć chwilę czasu:) kostnica i chłodnia KB no nie powiem pomysłowo:D szkoda, że na studiach na historii USA nas nie raczyli takimi ciekawostkami:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lubię wyłapywać takie smaczki :) Poza tym, kolejny już raz przekonuję się, że trzeba interesować się historią, żeby zrozumień otaczającą nas rzeczywistość :)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...